Activitatea elevilor de la specializările tehnician în turism și tehnician în hotelărie – metodă de comunicare și promovare a colegiului nostru în comunitate

12.10.2021

Prof. Șchiop Alina

Colegiul Economic "Iulian Pop", Cluj-Napoca

Dacă ar fi să realizez o retrospectivă asupra activității elevilor de la specializarea tehnician în turism și tehnician în hotelărie aș putea să scriu mult dar totuși voi evidenția doar câteva dintre cele mai reușite activități.

Voi începe cu activitatea firmei de exercițiu GOOD LIFE care are în acest moment un istoric de 8 ani de activitate. Firma de exercițiu reprezintă o metodă interactivă de învățare în cadrul colegiilor economice și nu numai, pentru aplicarea în mod practic a informațiilor teoretice predate în cadrul modulelor de specialitate economice, fiind o concepție modernă a procesului de predare - învățare - evaluare. Cu alte cuvinte, elevii ciclului superior al liceului simulează activitatea unei firme reale sub îndrumarea unui profesor coordonator.

Fiecare dintre firmele de exercițiu active pe platforma ROCT (Centrala firmelor de exercițiu din România, https://www.roct.ro/firme-de-exercitiu/concept/) au un anumit obiect de activitate, au o organizare internă pe departamente și un manager ales din rândul echipei de elevi.

Activitatea unei firme de exercițiu este complexă, având aplicabilitate atât în domenii ca management, resurse umane, contabilitate, vânzări cât și în marketing. Pentru o bună promovare și comunicare cu partenerii de afaceri virtuale, majoritatea firmelor de exercițiu de renume și cu un istoric, și-au creat pagini web unde își prezintă activitatea, oferta, cât și rezultatele la diverse concursuri și târguri ale firmelor de exercițiu.

Un bun exemplu în acest sens îl reprezintă pagina web a firmei de exercițiu Good Life SRL, activă în cadrul Colegiului Economic "Iulian Pop" din Cluj-Napoca. Obiectul de activitate al acestei firme este "Hoteluri și alte facilități de cazare similare". Elevii din clasa a XI-a și a XII-a, în decursul a patru generații, au creat și completat informații diverse pe acest site, fiind principala modalitate de promovare a ofertei hotelului.

Imagine 1 - Pagina principală a site-ului

Site-ul F.E. Good Life SRL este realizat pe o platformă de creat site-uri, respectiv Webnode. Este foarte ușor de folosit chiar și de neprofesioniști în design web. Având la dispoziție varianta gratuită a serviciului, elevii s-au organizat într-o echipă de lucru și au creat site-ul boutique hotelului virtual Good Life. Mai mult decât atât elevii au creat varianta site-ului în limba engleză https://boutiquehotel-goodlife-en.webnode.ro/ .

Adolescenții au fost captați încă de la început de munca acestui site. Au adunat informații, le-au structurat și organizat pe categorii și subcategorii și a rezultat următoarea structură, adecvată activității firmei de exercițiu: "Acasă", "Servicii", "Tarife", "Premii", "Imagini", "Blog", "Despre", "Contact" și varianta în limba engleză a site-ului (care este în lucru și care se adresează partenerilor străini de afaceri virtuale - conceptul de firmă de exercițiu fiind aplicat la nivel internațional).

Pe prima pagină au adăugat informații legate despre ce înseamnă conceptul de firmă de exercițiu, spoturi publicitare ale firmei, ultimul certificat "Marca de calitate" acordat de ROCT, materialele promoționale cu care firma participă la târguri, concursuri cu care lucrează în tranzacțiile efectuate cu alte firme de exercițiu (flayer, carte de vizită, catalog, bannere și altele.) precum și alte elemente atractive care să determine vizitatorii la vizualizări online (https://boutiquehotel-goodlife.webnode.ro/).

Imagine 2 - Joc de numere pe pagina principală/ Imagine 3 - Blog cu articole ale elevilor

În celelalte secțiuni sunt prezentate serviciile hoteliere cu care tranzacționează elevii, precum și tarifele acestora. De asemenea, fotografiile postate în secțiunea "Imagini" reflectă atât activitatea la ore cât și cea reprezentativă de la târgurile de profil. O secțiune foarte interesantă este cea de "Blog", unde elevii firmei de exercițiu "Good Life" scriu periodic diverse articole interesante despre activitatea lor ca membri ai acestei echipe.

Avantajele creări acestui site sunt nenumărate, elevii fiind implicați în organizarea și lansarea lui, actualizarea informațiilor, participarea demnă la concursuri unde există evaluarea site-urilor firmelor de exercițiu, precum și realizarea istoricului activității firmei care acordă un prestigiu permanent și sugerează partenerilor încredere pentru colaborări corecte, actuale și viitoare.

"Aș reveni cu plăcere în firma de exercițiu din mai multe motive. Pe de-o parte, activitățile pe care le pune la dispoziție o astfel de firmă. Pe de altă parte, munca în echipă cu colegii tăi." - elev Claudiu Chiorean - manager F.E. Good Life SRL în perioada 2017/2019.

Alte activități desfășurate de elevi în cadrul firmei de exercițiu sunt participările la târguri de profil. Cu prilejul acestor evenimente, elevii și-au promovat firma, au încheiat tranzacții și au interacționat cu alți oameni din alte zone ale țării. Finalitatea acestor evenimente a fost încununată de obținerea unor premii care i-au onorat. 

Fiecare generație a întocmit și realizat dosarul complex "Marca de Calitate", obținând de fiecare dată distincția pentru care au muncit un an întreg.

Stagiul de pregătire practică în hotel reprezintă o altă oportunitate importantă de a pune în practică aspectele teoretice învățate la orele de curs de-a lungul celor 4 ani de studii economice - specializarea turism. Practica este echivalent cu "voluntariat" sau "internship". Aceasta înseamnă că elevul petrece periodic, în cursul anului școlar săptămâni de practică într-o unitate hotelieră din Cluj-Napoca și muncește la fel de serios ca și un angajat. Parteneriatele colegiului nostru pentru acest domeniu au fost în cursul anilor cu hoteluri de prestigiu: Double Tree by Hilton, Grand Hotel Napoca, Hotel Transilvania, Hotel Platinia și alții.

În ceea ce privește participarea la numeroase activități extrașcolare și la concursuri, lista este foarte lungă. Amintesc doar câteva concursuri de referință: "Azi virtual, mâine real prin firma de exercițiu", "Călător în Europa", "Protejează apa, salvează viitorul!", "România turistică", "Simpozion Borza Cluj", "Tânăr antreprenor în spațiul virtual", "Tradiții românești", "Ce voi deveni - cum am devenit", "Județul Cluj - istorie, cultură, civilizație, turism" în parteneriat cu Consiliul Județean Cluj prin Centrul de Informare turistică și multe altele.

În anul școlar 2018/2019 am desfășurat o activitate de amenajare a unor camere din căminul de fete sub formă de hostel - școală cu ocazia "Zilelor școlii", clasa a X-a C (specializarea tehnician în hotelărie) împreună cu doamna director prof. Vescan Stanca precum și subsemnata, profesor Șchiop Alina am participat la o activitate amplă de amenajare a trei camere din căminul de fete ce aparține colegiului, aflat pe strada Deva nr. 15-17, Cluj-Napoca.

Scopul reamenajării a fost unul pur didactic, de aplicare a noțiunilor teoretice învățate în primul an (clasa a IX-a) și de creare a unor spații în care elevii să poată realiza practica profesională. Conducerea colegiului a dovedit susținere totală a proiectului pe toată perioada desfășurării activităților de amenajare.

Activitatea a fost un real succes deoarece elevii au fost implicați și motivați să realizeze designul camerelor, să reorganizeze mobilierul, să aleagă culorile, să potrivească draperiile și perdelele corespunzătoare, să aranjeze paturile cu lenjerie de bumbac de cea mai bună calitate, decorațiuni adecvate și să formeze o imagine întregită conform cerințelor unor camere de hostel (hotel pentru tineret). 

Elevii din clasele de turism au realizat o broșură aniversară cu prilejul împlinirii a 97 de ani de existență a colegiului nostru și Centenarul României dar și o expoziție cu fotografii vechi surprinse încă de la începuturile dezvoltării turismului în țara noastră .

De asemenea, au conceput nenumărate articole în revista școlii "Eco", precum: "Centenarul Marii Uniri văzut prin ochii adolescenților din Colegiul Economic Iulian Pop din Cluj-Napoca", "Lucruri știute și neștiute despre Salina Turda", "Marea Mediterană a Aghireșului", "Despre peșteri în România, știați că...", "Potențialul turistic al Parcului Natural Apuseni", "Cele mai spectaculoase cascade din România", "Strada inteligentă din Cluj-Napoca", "Pârtia de ski- Buscat", "UNTOLD festival și turismul clujean" și altele.

Nu au lipsit din programul extrașcolar al elevilor nici excursiile tematice în țară - cea mai recentă fiind în Țara Dornelor, participarea la evenimente de interes turistic cum sunt "Ziua Porților deschise ale Hotelului Double Tree by Hilton", Centenarul Bibliotecii "Octavian Goga" și lansarea aplicației de informare turistică "La pas prin Cluj" sau târguri de turism organizate în orașul nostru.

În finalul anului IV de studiu, toți elevii noștri își încununează activitatea realizând lucrarea de atestat profesional, prin care se certifică toate competențele profesionale dobândite de-a lungul anilor, aceasta reprezentând etapa finală alături de examenul de Bacalaureat. Temele abordate în lucrări sunt diverse și legate de aspectele teoretice studiate la disciplinele de specialitate cum sunt: "Structuri de primire turistică", "Patrimoniu turistic", "Cazarea turiștilor", "Activitatea agenției de turism", "Agroturism și turism de agrement", "Marketing" și altele.

Pentru viitor ne dorim ca mai toți absolvenții colegiului nostru să fie motivați să studieze în învățământul superior această specializare sau chiar să se angajeze în domeniul turismului. Ne propunem de asemenea să creștem calitatea stagiilor de practică prin parteneriate cu firme care desfășoară proiecte POCU și care pot aduce un plus valoare actului educativ din colegiul nostru.

"A face turism înseamnă a merge să cauți foarte departe dorul de a te întoarce acasă." (George Elgozy)


Bibliografie de referință

  • Bara, Mariana., Boe, Gheorghiţa., Cacaliceanu, Cristina., (2012), Ghidul firmei de exerciţiu - cea mai bună practică, Editura Didactică şi Pedagocică, Bucureşti.
  • Stăncioiu, Aurelia-Felicia., (1999), Dicţionar de terminologie turistică, Editura Economică, Bucureşti.
  • Buruiană, Gianina., (2010), Ghid de bune practici în turism şi hotelărie, Editura Uranus, Bucureşti.

Articol publicat pe blogul FE GOOD LIFE în 30.03.2020

https://boutiquehotel-goodlife.webnode.ro/l/ce-am-invatat-si-de-ce-m-as-intoarce-in-firma-de-exercitiu/

Ce am învățat și de ce m-aș întoarce în firma de exercițiu


Dată fiind perioada pe care am petrecut-o în firma de exercițiu, am dorit să vin cu o concluzie asupra celor doi ani petrecuți în acest modul. Peste 180 de ore lucrate, titlul "Marcă de Calitate <<Nivel Avansat>>", "participare la competiția Business Plan", 8 premii de la competițiile firmelor de exercițiu, 3 participări directe la târgurile acestora.

Să clarific prima parte a titlului acestui articol și anume "ce am învățat" pot să vă spun că am experimentat cred că toate activitățile din firma de exercițiu, de la vânzări la management. Managementul, în cea mai neacademică definiție, presupune a te folosi de ceilalți pentru a ajunge la scopul propus de întreprindere. Așadar, managerul trebuie săștie să coordoneze grupurile din subordinea sa. Acesta nu trebuie săștie neapărat cum se realizează munca pe care cei pe care îi conduce o realizează, el trebuie săîi conducă spre obiectivul comun. Trecând mai departe, chiar dacă eram manager al acestei firme nu am respectat ceea am enunțat anterior și am învățat tot ce se putea învăța și de fapt acest acesta este rostul celor doi ani de firmă de exercițiu.

În cele ce urmează voi enunța documentele care se întocmeau în fiecare departament.

Departamentul de vânzări - am efectuat atât tranzacții cu firme din România, cât și din străinătate precum Canada, Italia, China. Aceste tranzacții necesită: formular de comandă, factură, ordin de platăși dispoziție de plată externă.

Contabilitate - achitarea tranzacțiilor, plata salariilor și a contribuțiilor, bilanțul contabil, balanța de verificare, contul de profit și pierderi, și alte documente necesare.

Marketing - crearea de cataloage, oferte, prezentări, spoturi, flyere, broșuri și alte materiale publicitare.

Resurse umane - state de plată, fluturaș de salariu, (contractele de muncă, fișa postului - au fost realizate doar de colegii mei, eu nu am ajuns săîntocmesc un astfel de document).

Ca manager pot să spun că am făcut o treabă bună, dar după cum știți, tot timpul există loc de mai bine. Dacă ar fi să mai fiu din nou manager al firmei de exercițiu aș adopta cu totul altă tehnică:

  • Fiecare zi ar începe cu o ședință de lucru în care să se dezbată noutățile care au apărut în decurs de o săptămâna (o calitate a managerului este cea de diseminator adică transmite doar informațiile utile pentru echipă), ceea ce trebuie să se rezolve în cele 3 ore de lucru și diferitele probleme pe care le-au întâmpinat.
  • Nu m-aș m-ai aventura în a le rezolva problemele colegilor, le-aș fi spus ce trebuie să facăși cum să realizeze task-ul, dar nu îl voi rezolva eu. După cum spune un proverb chinezesc: "Spune și voi uita. Arată-mi și poate îmi voi aduce aminte. Implică-măși voi înțelege."
  • M-aș axa foarte mult pe răspunsul întrebării "ce pot face pentru ca numele F.E. Good Life SRL să fie cunoscut?"
  • În continuare aș participa la toate concursurile care ies în cale.

Aș reveni cu plăcere în firma de exercițiu din mai multe motive. Pe de-o parte, activitățile pe care le pune la dispoziție o astfel de firmă. Pe de altă parte, munca în echipă cu colegii tăi. În plus, modul în care m-am înțeles cu profesorul coordonator a condus la o mai mare implicare în activitățile desfășurate pe parcursul anilor. Mulțumesc doamna profesoară că mi-ați permis să vă stresez!

Chiorean Claudiu - manager FE în perioada 2018-2019

SUNTEM PREZENȚI PE PLATFORMA CNDIPT - ROCT (Centrala Rețelei Firmelor de Exercițiu/Întreprinderilor Simulate din România)!

 https://www.roct.ro/ 

Creat de Claudiu Chiorean și Iaroi Renata
Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți